MAF

Geplaatst op

Gisterenavond had ik om 20:00uur Charlie onze taxidriver besteld. Ik ging namelijk overnachten bij familie Rodenburg. Familie Rodenburg is hier namens MAF. MAF (Mission Aviation Fellowship) is er voor mensen die in afgelegen gebieden leven; met vliegtuigen en communicatiemiddelen maakt MAF hen bereikbaar voor hulp en het Evangelie. Meer dan 1000 (hulp)organisaties doen dankzij MAF sneller, efficiënter en veiliger hun werk.

Rembrand is piloot voor de MAF via mijn vader wist ik dat hij hier in Kampala werkt. Ik had contact met hem opgenomen. Na een kort bezoekje waarin ik de familie wat OER Hollandse producten heb voorzien en de kinderen wat speelgoed heb gegeven wat ik van het kinderkoor gekregen had, vroeg ik of een keer bij de MAF mocht kijken. 'Jazeker, maar eigenlijk moet je dan een keer meevliegen' kreeg ik als antwoord. Wow gaaf! Vandaag was de dag!

Na een 1,5uur durende rit over ongeveer 8km kwam ik aan bij de familie. Tjonge wat een verkeer op de late avond hier. Stoplichten blijken geen functie hier te hebben. Verkeer dat dwars door elkaar heen rijdt. Een rontonde die door 10 auto's tegelijk wordt genomen zijn vaak de oorzaak van de 'traffic jam'.

Ik heb vannacht bij de familie geslapen omdat we vanmorgen rond kwart over 6 richting het vliegveld vertrokken. Na een 'Afrikaans ritje' kwamen we aan op het vliegveld waar we direct doorliepen naar het vliegtuig welke vandaag voor ons was. Rembrand begon direct aan het controleren van het vliegtuig en legde hier alles bij uit. Wow wat een apparaat is dat zeg en wat een technieken! Na dat alles gecontroleerd was en alles netjes uitgerekend was, dronken we een bakje koffie en gingen ons daarna klaar maken voor TAKE OFF. We vlogen vandaag onder andere mensen van gezondheidsprojecten, kinderprojecten, zendingsprojecten enzovoorts. MAF vliegt deze mensen naar minder toegankelijke gebieden. Na de veiligheidsinstructies, deden we met alle passagiers een gebed voor een veilige vlucht en voor het werk van de passagiers.

We taxiede naar de gravelbaan, maakte vaart en gingen de lucht in, wow dat is toch wel wat anders dan in een groot vliegtuig. Ik had een topplek naast Rembrand waar ik geweldige foto's kon maken van het mooie Afrikaanse landschap. De dag begon een beetje heiig maar dit loste snel op en hadden we prachtig uitzicht. En kon ik alles van zo'n 3 kilometer hoogte goed overzien. Mooi was om de verschillen in de landschappen te zien.

We hadden flink wat tussenstops waar we mensen ophaalden en dropten. Langs de landingsbanen lopen gewoon kinderen, geiten en koeien. Gelukkig zijn er op sommige plaatsen hekken met prikkeldraad geplaatst waar hele grote groepen mensen inhangen om het vliegtuig te bewonderen. Op een landingsbaan werden we verwelkomd door een schoolklas die ons toezongen! Geweldig! Naast deze landingsbaan was een school en een megagroot zendingsziekenhuis gebouwd!

De wereld ziet er heel anders uit van bovenaf. Je ziet duidelijk de verschillen tussen de gebieden van Uganda. Je hebt stukken waar het heel droog is en stukken die veel groener zijn. Gelukkig had het in het droge gebied geregend de afgelopen dagen wat heel fijn is voor de lokale bevolking. Soms valt daar 6 maanden geen druppel dus wordt de regen als hele grote zegen ervaren.

Ik kijk terug op een onvergetelijke dag waarin ik het fantastische werk van MAF heb mogen zien en meemaken. Ik wil graag de familie Rodenburg hartelijk bedanken voor deze fantastische ervaring. Willen jullie het werk van MAF in jullie gebed meenemen?

Mochten jullie meer willen weten over het werk van Rembrand? Kijk dan eens op www.rodenburgflyer.nl! En maak een gift over op rekeningnummer NL63ABNA0500722544 tnv Steunfonds Rodenburg MAF Nederland!